Villedende design og berettiget interesse
En ny studie har undersøkt villedende design i forbindelse med berettiget interesse i personvernerklæringer, dette er funnene:
Generelle brukergrensesnitt-elementer:
Mange nettsteder gjør det vanskelig å si nei til all datainnsamling som de sier er basert på berettiget interesse. Istedenfor å gi deg en enkel knapp for å avvise alt, tvinger de deg til å navigere gjennom en komplisert rekke av bokser og velge bort hver enkelt type datainnsamling separat.
Du har kanskje opplevd selv at du til slutt gir opp, fordi det er så irriterende og unødvendig tidskrevende å beskytte egne personopplysninger. Det er ikke bra!
Komplisert valg-design:
Noen nettsteder gjør det veldig forvirrende når de samler inn data. De sier at de har lov fordi du har gitt samtykke, og samtidig fordi de har en berettiget interesse.
Det er som å stå på et kryss i veien, men alle skiltene peker i forskjellige retninger og du vet ikke hvilken vei du skal ta.
Villedende språk-design:
Det er manglende forklaring av hva "berettiget interesse" faktisk er. Ofte er det dårlig forklart og designet for å ikke klargjøre konseptet for brukerne.
Berettiget interesse blir ofte vinklet som en svært positiv ting for brukeren, med stort fokus på at dette kan forbedre deres brukeropplevelse, få gratis tjenester mm. med mindre fokus på at det samles inn ekstra personopplysninger.
Studien understreker behovet for tydeligere og mer åpen kommunikasjon i personvernerklæringer.
Hele studien kan du lese her.